A játék nem játék! – Így fejleszti a gyerekeket korcsoportonként a móka

A játék nem játék! – Így fejleszti a gyerekeket korcsoportonként a móka

2025-07-21 09:00:00

Miért életbevágóan fontos a játék?

A játék a gyermeki világ egyik legalapvetőbb – és legkomolyabb – eszköze. Rajta keresztül tapasztalja meg, hogyan működik a világ, hogyan reagálnak a dolgok egymásra, és hogyan lehet kifejezni saját érzéseit, gondolatait. [1]A fejlődéspszichológus Jean Piaget szerint: „A játék a gyermeki intelligencia alapja, és nélkülözhetetlen a tanulás előkészítéséhez.”

A játék tehát nem csak időtöltés, hanem sokoldalú fejlesztőeszköz:

  • Értelmi fejlődés: fejleszti a figyelmet, memóriát, problémamegoldó és kreatív gondolkodást.
  • Mozgásfejlődés: a mozgásos játékok erősítik az izmokat, segítik az egyensúly és koordináció fejlődését, míg az aprólékos kézmozdulatokat igénylő játékok megalapozzák az íráskészséget.
  • Érzelmi és szociális fejlődés: a szerepjáték segít feldolgozni a napi történéseket, a társas játékokban megtanulható a szabálykövetés, az empátia, az együttműködés.[2]
  • Nyelvi fejlődés: a gyerekek játék közben gyakorolják a beszédet, bővítik szókincsüket, fejlesztik kifejezőkészségüket.

 

Játék az első naptól – korcsoportos ötletek

0–6 hónap: érzékelés és mozgásindítás

Az újszülöttek a világot az érzékszerveiken keresztül ismerik meg. Reflexszerű mozgásaikból indul a tudatos testhasználat.

Ajánlott játékok:

  • Csörgők, fekete-fehér mintás könyvek – stimulálják a látást és hallást.
  • Zenélő játékok, altatódalok – fejlesztik a hallást és ritmusérzéket.
  • „Tummy time” (hasalás) – fontos a mozgásfejlődés és hátizmok erősítése szempontjából.

Tipp: ne halmozzuk el játékokkal – ebben az életkorban a szülő arca, hangja és jelenléte a legfontosabb „játékszer”.

 

6–12 hónap: felfedezés, mozgás, manipuláció

Ebben az időszakban beindul a kéz-szem koordináció, a tárgyak manipulálása, mászás, ülés, majd felállás is.

Ajánlott játékok:

  • Foglalkoztatókönyvek, különféle textúrájú játékok.
  • Toronyépítők, beillesztő játékok, puha labdák.
  • Tükrös játékok – segítik az éntudat kialakulását.

Fontos: hagyjuk biztonságos keretek között felfedezni a környezetét – a „mi történik, ha…” kérdés már ilyenkor megjelenik!

 

1–2 év: mozgásbajnokok és utánzóművészek

Járás, szaladgálás, mászás – a mozgás szabadságának öröme járja át ezt a korszakot. Ekkor jelenik meg az utánzásos játék is.

Ajánlott játékok:

  • Húzós, tolós játékok – kis kocsik, bébitaxik.
  • Szerepjáték eszközök – játék telefon, műanyag edények, babák.
  • Rajzeszközök – vastag zsírkréta, ujjfesték, építőkockák.

Legfontosabb: a közös játék a szülővel! A gyerek utánzásból tanul – főzzetek együtt, telefonáljatok együtt játékból!

 

2–3 év: belépés a képzelet világába

Ekkorra már képes a gyermek „átszabni” a valóságot: a bot varázspálcává, a kocka autóvá válik.

Ajánlott játékok:

  • Játékbaba, kisautó, házikó, állatfigurák.
  • Játék konyha, orvosi táska, takarító szett.
  • Gyurma, ujjfesték, puzzle.

Tipp: ne javítsuk ki, ha nem „logikus” a játéka – ez nem hiba, hanem kreatív gondolkodás!

 

3–4 év: szerepek és szociális szabályok

A gyerekek egyre többször játszanak együtt, megjelennek a „képzelt szerepek” – orvos, király, anyuka, tűzoltó.[3]

Ajánlott játékok:

  • Szerepjáték-szettek – boltos, szakács, doktor.
  • Társasjátékok – egyszerű szabályokkal, dobókockával.
  • Építőkockák, mágneses építők.

Tipp: esténként játsszátok el együtt a nap történéseit játékfigurákkal – ez segít feldolgozni az élményeket.

 

4–6 év: szabályok és szárnyaló képzelet

Ebben az életkorban a gyerekek egyre inkább elfogadják a játékszabályokat, fejlődik a kitartásuk és fantáziájuk.

Ajánlott játékok:

  • Kreatív eszközök: gyurma, festék, építőkészletek.
  • Társasjátékok – már bonyolultabb szabályokkal is boldogulnak.
  • Közös mesélés, bábozás, szerepjáték.

Fontos: támogassuk őket abban, hogy kifejezzék magukat szóban, mozgásban és alkotásban is.

A játék a gyerek „munkaeszköze” – nem kell külön megtanítani vele tanulni, mert ez ösztönösen történik. Amikor a gyerek játszik, valójában problémát old meg, helyzeteket modellez, kísérletezik, kifejezi magát, és kapcsolatokat épít. [4]A legjobb, amit szülőként tehetünk: biztosítunk időt, teret és lehetőséget erre a legkomolyabb gyermeki tevékenységre.

Mert ami kívülről csak móka – belülről életre szóló fejlődés.

 

A beteggel, laikus fogyasztóval történt egyeztetést követően az Egészségügyi Szakember hozza meg a megfelelő kezelésről a döntést!

Kód: SUD-HU-00376                           Lezárás dátuma: 2025.07.11.

 

[1] https://publications.aap.org/pediatrics/article/142/3/e20182058/38649/The-Power-of-Play-A-Pediatric-Role-in-Enhancing?autologincheck=redirected

[2] http://www.jgypk.hu/tamop13e/tananyag_html/tananyag_jatekelm/iii5_a_jtk_szerepe_a_gyermek_letben.html

[3] http://www.jgypk.hu/mentorhalo/tananyag/Jatekpedagogia/34_a_jtk_szerepe__a_szemlyisgfejldsben.html

[4] https://mindsetpszichologia.hu/jatekosan-a-gyermekek-fejlodeseert-a-jatekterapiarol

Cikkek