
A játék nem játék! – Így fejleszti a gyerekeket korcsoportonként a móka
2025-07-21 09:00:00
Miért életbevágóan fontos a játék?
A játék a gyermeki világ egyik legalapvetőbb – és legkomolyabb – eszköze. Rajta keresztül tapasztalja meg, hogyan működik a világ, hogyan reagálnak a dolgok egymásra, és hogyan lehet kifejezni saját érzéseit, gondolatait. [1]A fejlődéspszichológus Jean Piaget szerint: „A játék a gyermeki intelligencia alapja, és nélkülözhetetlen a tanulás előkészítéséhez.”
A játék tehát nem csak időtöltés, hanem sokoldalú fejlesztőeszköz:
- Értelmi fejlődés: fejleszti a figyelmet, memóriát, problémamegoldó és kreatív gondolkodást.
- Mozgásfejlődés: a mozgásos játékok erősítik az izmokat, segítik az egyensúly és koordináció fejlődését, míg az aprólékos kézmozdulatokat igénylő játékok megalapozzák az íráskészséget.
- Érzelmi és szociális fejlődés: a szerepjáték segít feldolgozni a napi történéseket, a társas játékokban megtanulható a szabálykövetés, az empátia, az együttműködés.[2]
- Nyelvi fejlődés: a gyerekek játék közben gyakorolják a beszédet, bővítik szókincsüket, fejlesztik kifejezőkészségüket.
Játék az első naptól – korcsoportos ötletek
0–6 hónap: érzékelés és mozgásindítás
Az újszülöttek a világot az érzékszerveiken keresztül ismerik meg. Reflexszerű mozgásaikból indul a tudatos testhasználat.
Ajánlott játékok:
- Csörgők, fekete-fehér mintás könyvek – stimulálják a látást és hallást.
- Zenélő játékok, altatódalok – fejlesztik a hallást és ritmusérzéket.
- „Tummy time” (hasalás) – fontos a mozgásfejlődés és hátizmok erősítése szempontjából.
Tipp: ne halmozzuk el játékokkal – ebben az életkorban a szülő arca, hangja és jelenléte a legfontosabb „játékszer”.
6–12 hónap: felfedezés, mozgás, manipuláció
Ebben az időszakban beindul a kéz-szem koordináció, a tárgyak manipulálása, mászás, ülés, majd felállás is.
Ajánlott játékok:
- Foglalkoztatókönyvek, különféle textúrájú játékok.
- Toronyépítők, beillesztő játékok, puha labdák.
- Tükrös játékok – segítik az éntudat kialakulását.
Fontos: hagyjuk biztonságos keretek között felfedezni a környezetét – a „mi történik, ha…” kérdés már ilyenkor megjelenik!
1–2 év: mozgásbajnokok és utánzóművészek
Járás, szaladgálás, mászás – a mozgás szabadságának öröme járja át ezt a korszakot. Ekkor jelenik meg az utánzásos játék is.
Ajánlott játékok:
- Húzós, tolós játékok – kis kocsik, bébitaxik.
- Szerepjáték eszközök – játék telefon, műanyag edények, babák.
- Rajzeszközök – vastag zsírkréta, ujjfesték, építőkockák.
Legfontosabb: a közös játék a szülővel! A gyerek utánzásból tanul – főzzetek együtt, telefonáljatok együtt játékból!
2–3 év: belépés a képzelet világába
Ekkorra már képes a gyermek „átszabni” a valóságot: a bot varázspálcává, a kocka autóvá válik.
Ajánlott játékok:
- Játékbaba, kisautó, házikó, állatfigurák.
- Játék konyha, orvosi táska, takarító szett.
- Gyurma, ujjfesték, puzzle.
Tipp: ne javítsuk ki, ha nem „logikus” a játéka – ez nem hiba, hanem kreatív gondolkodás!
3–4 év: szerepek és szociális szabályok
A gyerekek egyre többször játszanak együtt, megjelennek a „képzelt szerepek” – orvos, király, anyuka, tűzoltó.[3]
Ajánlott játékok:
- Szerepjáték-szettek – boltos, szakács, doktor.
- Társasjátékok – egyszerű szabályokkal, dobókockával.
- Építőkockák, mágneses építők.
Tipp: esténként játsszátok el együtt a nap történéseit játékfigurákkal – ez segít feldolgozni az élményeket.
4–6 év: szabályok és szárnyaló képzelet
Ebben az életkorban a gyerekek egyre inkább elfogadják a játékszabályokat, fejlődik a kitartásuk és fantáziájuk.
Ajánlott játékok:
- Kreatív eszközök: gyurma, festék, építőkészletek.
- Társasjátékok – már bonyolultabb szabályokkal is boldogulnak.
- Közös mesélés, bábozás, szerepjáték.
Fontos: támogassuk őket abban, hogy kifejezzék magukat szóban, mozgásban és alkotásban is.
A játék a gyerek „munkaeszköze” – nem kell külön megtanítani vele tanulni, mert ez ösztönösen történik. Amikor a gyerek játszik, valójában problémát old meg, helyzeteket modellez, kísérletezik, kifejezi magát, és kapcsolatokat épít. [4]A legjobb, amit szülőként tehetünk: biztosítunk időt, teret és lehetőséget erre a legkomolyabb gyermeki tevékenységre.
Mert ami kívülről csak móka – belülről életre szóló fejlődés.
A beteggel, laikus fogyasztóval történt egyeztetést követően az Egészségügyi Szakember hozza meg a megfelelő kezelésről a döntést!
Kód: SUD-HU-00376 Lezárás dátuma: 2025.07.11.
[1] https://publications.aap.org/pediatrics/article/142/3/e20182058/38649/The-Power-of-Play-A-Pediatric-Role-in-Enhancing?autologincheck=redirected
[2] http://www.jgypk.hu/tamop13e/tananyag_html/tananyag_jatekelm/iii5_a_jtk_szerepe_a_gyermek_letben.html
[3] http://www.jgypk.hu/mentorhalo/tananyag/Jatekpedagogia/34_a_jtk_szerepe__a_szemlyisgfejldsben.html
[4] https://mindsetpszichologia.hu/jatekosan-a-gyermekek-fejlodeseert-a-jatekterapiarol